lördag 10 mars 2012

Gingerbread Cake (Pepparkakstårta)




Glad lördag!


Hoppas att allt är bra med er kära läsare! Känns verkligen som om jag försummat er och bloggen rejält det senaste. Men det var behövligt med en liten paus från livet några dagar och när vi väl kom "hem" så blev det några extra dagars bloggledighet medans vi bla installerade köket i huset. Tänk, snart kan vi flytta in! Gissa om vi längtar...

Lite bakande har det blivit men det är ändå skönast att få baka hemma, i sitt eget kök och med sina egna grejor. Lite senare i eftermiddag har jag dock planer på att ställa mig och baka av ett nytt recept på morotskaka. Har et bra tag varit sugen på att göra en högre morotskaka än vad jag hitillsgjort och nu tror jag att suget efter både en bit morotskaka och att få baka har gått segrande ur min känsla av alla måsten runt om. (Även suget efter att få sätta mig ner vid datorn och blogga har också äntligen segrat över måsten och det suget får ni resultatet av nu).

Först hade jag tänkt bjuda på en väldigt god och enkel liten kvällsrätt men så gick jag igenom några gamla bildmappar och trillade över massa gamla bilder. Och då gick det inte att motstå den här tårtan. Det var en tårta jag gjorde till min mans födelsedag, i september. Det där med att blogga in saker direkt när jag gör dem är som ni kanske märkt inte min starkaste sida.

Bland det bästa vi vet hemma hos oss är pepparkakor, mjuka som hårda. Mjuk pepparkaka är bland det godaste som finns och för mig bara andas just den kakan sommar. Kanske just för att vi alltid har fikat på en mjuk pepparkaka på verandan i sommarstugen fina sommardagar. Så att ge mig på att göra om den till en tårtan var ganska givet. Resultatet blev en riktigt saftig och god tårta fylld med härliga smaker av pepparkaka och vanilj. Gillar man franska pepparkakor så är det jättegott att blanda ner några droppar mandelessens i smeten, men bara lite så att den precis anas.



Nu blev jag ännu mer sugen på att baka en härlig, hög tårta. Så nu blir det baka av!!!








Gingerbread Cake

Bottnar

285 g vetemjöl

450 g strösocker

4½ tsk bakpulver

½ tsk vaniljpulver

½ tsk salt

225 rumsvarmt smör

4 stora ägg

2 äggulor (alt ett helt ägg men det blir lite bättre med gulor)

2½ dl + ½ dl yoghurt eller filmjölk (gärna vanilj)

ca 1 msk pepparkakskryddor


Fyllning

500 g mascarpone

ca 3 dl vispgrädde

120 g extra fint strösocker

fröna från 1-1½ vaniljstång


Dekoration

pepparkakskrydda eller smulade pepparkakor

strössel



Sätt ugnen på 175 grader, (150 grader varmluft). Smöra och mjöla tre bakformar, 20 cm i diameter. Lägg gärna bakplåtspapper i botten så blir det enkelt att få ur dem ur formarna sen.

Lägg mjöl, socker, bakpulver, vaniljpulver och salt i skålen till en köksmaskin. Montera på flatblandaren på maskinen. (Givetvis kan man göra detta med en vanlig elvisp också men man kan då vara tvungen att blanda lite längre än med en köksmaskin). Blanda runt ingredienserna lite. Tillsätt smöret samt ½ dl av yoghurten och blanda samman allt på låg effekt. När blandningen börjar gå ihop så öka upp farten till medel (4 på en KA) och kör smeten fluffig.

Blanda under tiden samman resterande yoghurt med äggen och gulorna i en skål.

Tillsätt äggblandningen till smörsmeten i tre omgångar, vispa lite mellan varje tillsatts och skrapa även ner det som fastnar på sidorna. Låt maskinen gå tills allt gått samman lite lätt.

Väg eventuellt smeten och fördela 2/3 av smeten i två av formarna. Låt resterande tredjedel vara kvar i bunken och tillsätt här ca 1 msk pepparkakskrydda. Blanda in denna med hjälp av en slickepott och häll sedan ner smeten i kvarvarande form.

Grädda bottnarna mitt i ugen ca 30-40 minuter. Bottnarna är klara när en tandpetare kommer ut rent och det luktar kaka i köket.

Låt kakorna vila ca 15-20 minute ri formarna. Ta sedan ur dem och låt dem svalna helt på kakgaller.

När bottnarna är helt kalla så går det bra att göra fyllningen och montera. Vispa samman ingredienserna till fyllningen med hjälp av maskin till en fast men fluffig massa. Börja med en mindre mängd vispgrädde och tillsätt mer efterhand tills du får önskad konsistens.

Lägg en ljusbotten på ett tårtfat och fördela en rejäl klick av fyllningen över denna. Lägg sedan på pepparkaksbottnen och fördela ytterligare fyllning över denna. Lägg på resterande botten och fördela nästan allt av den resterande krämen över tårtan och på sidorna. Dra krämen jämn och fin med en spattel. Blanda resterande kräm med lite pepparkakskrydda och spritsa den ev som en dekorativ kant på tårtan. Ställ in tårtan i kylen minst 30 minuter för att stelna till lite. Tårtan kan gärna stå längre så att den "står till sig", dvs så att bottnarna drar till sig lite av fyllningen.

Dekorera eventuellt med lite smulade pepparkakor och strössel innan servering.



Enjoy!


Det här blir även mitt birdag till Månadens Sötsak hos Söta Saker där temat för mars är Personligt.

6 kommentarer:

  1. Det låter som en galet god tårta, detta receptet ska jag spara!

    SvaraRadera
  2. Otroligt vacker att titta på! Jag gissar att smaken är lika ljuvlig :)

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk tårta, den ska jag göra en regnig helg, :).

    SvaraRadera
  4. Åh vilken fantastisk tårta! Får lägga till detta recept i prova-på-högen :-)

    Hälsningar Christine
    www.matikvadrat.se

    SvaraRadera
  5. Underbar blogg, sånt blir man glad av! Besök gärna min och lämna gärna en kommentar!

    SvaraRadera
  6. Alltså Louise... Du överträffar mina förväntningar varje gång jag läser ett nytt inlägg! Vilken FANTASTISKT vacker tårta! Och den låter helt underbart, SYNDIGT god! Vill ha! Vill ha! :D Jag älskar ju mjuk pepparkaka också... Åååh <3 <3

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...