söndag 25 mars 2012

Våfflor med hallon och lemon curd




Glad våffeldag!



Här rinner tiden iväg och på bara några dagar har Sverige gått från grått och kallt till soligt och grönt. Även här upp i norr tar sig våren fram och alltmer barmark visar sig och påminner om vad som komma skall. Men visst är det ofta så att just våffeldagen brukar bjuda på en försmak av vår?

Mitt minne av just denna dag är att det brukar vara sol, värme på gränsen till att man kan sitta ute och njuta. Och att en våffla med sylt och grädde smakar extra gott, just här och då.

Idag tänkte jag bjuda er på en liten våffelkavalkad. Vi gick loss med vårt nya våffeljärn igår vid lunch. Och det blev ingen dålig lunch! Lite gott här och lite gott där och vips så hade vi en fin våffelbuffé med både lunch- och efterrättsvåfflor. Tänk att något så enkelt kan vara så gott.

Mina två favoritrecept till våffelsmet hittar ni här, men jag kan erkänna att jag minst lika ofta gräddar mina våfflor från ett rött paket köpt på affären. (Och jag skäms inte över det! De blir minst lika goda.) Vanligtvis så brukar jag föredra mina våfflor med grädde eller vaniljglass och en god hallonsylt men den här gången testade vi lite nya tillbehör. Ibland är det kul att göra något nytt av en kär gammal klassiker. Hur föredra ni att äta era våfflor?

Nu ska jag ta itu med bilderna till inlägg två och tre som kommer senare under dagen. Innan dess blir det nog en tur till vårt hus. Vi börjar så smått få in våra möbler och vi hann ta en tur där vi köpte mattor tidigare idag. Vi är lite nyfikna på hur det blir med dessa på plats. Tänk när jag kan börja fotografera lite hemma och ute igen.


Hoppas att ni inte bara njuter av våfflor idag. Så gott som det är kan man baka dem ofta!






Till den här våfflan använde jag en helt vanlig smet som smaksattes med fröna från en halv vaniljstång. Våfflorna gräddades som vanligt och serverades sedan med vispad grädde (osötad), hemgjord lemon curd och färska hallon. En riktigt härlig kombination som blev vårligt syrlig och solig i smaken.





Lemon Curd

2 citroner

100 g strösocker

50 g smör

2 ägg

1 äggula



Finriv skalet från citronerna och pressa ur saften. (Det går enklast att pressa ur saften ur citronerna om de är lite varma. Värm dem några sekunder i mikron eller under varmt vatten så går det enkelt att få ur så mycket saft som möjligt).

Lägg citronskal, saft, socker och smör i en skål och ställ den över ett vattenbad. Vispa tills smöret smält.

Vispa upp äggen lite lätt och rör sedan ner dem i skålen med smörsockret. Ställ tillbaka skålen över vattenbadet och och rör tills krämen tjocknat. Det tar ca 10-15 minuter.

Häll upp blandningen i en skål och låt den svalna. Om du vill ha en helt slät curd så passera krämen genom en finmaskig sil, en till två gånger.



Enjoy!




2 kommentarer:

  1. älskar våfflor,men så har ja faktiskt inte ett våffeljärn men önska kan man ju alltid.
    låter jättegott,eftersom ja älskar hallon så skulle ja nog testa på halloncurd o dina bilder ser ju så härliga ut

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...